facebook twitter nk
Ładuję

Specjalny pociąg wyruszył dziś z Chojnowa. Niecodzienne wydarzenie kolejowe na naszym dworcu

Autor admin
Data utworzenia: 11 lipiec 2019, 15:07 Wszystkich komentarzy: 1

Specjalny pociąg pokonał dziś bez zatrzymania trasę z Chojnowa do niemieckiej stacji Horka w Saksonii - był to pierwszy oficjalny tego typu przejazd między granicami bez zatrzymania. Jazda odbyła się z wykorzystaniem najnowocześniejszej w Europie lokomotywy Vectron, mogącej rozwinąć prędkość do 200 km/h i obsługującej cztery systemy zasilania.

W Europie funkcjonują cztery systemy zasilania pojazdów kolejowych i kilkadziesiąt systemów zabezpieczenia ruchu kolejowego w tym system ETCS. Polaryzuje to ruch kolejowy pomiędzy krajami europejskimi, ograniczając skalę przewozów pasażerskich jak i towarowych w ruchu międzynarodowym. Dodatkowym wyzwaniem dla transportu międzynarodowego jest konieczność przeprowadzenia procesu homologacji i otrzymania zezwolenia na eksploatację w każdym kraju. To wszystko sprawia, że często na granicach przewoźnicy muszą zatrzymywać się i wymieniać lokomotywy, co generuje dodatkowe koszty i opóźnienia.

Już dziś możliwe jest jednak ograniczenie trudności związanych z ruchem międzynarodowym, a w szczególności zwiększający przepustowość przejść granicznych. Pomagają w tym zarówno elektryfikacja odcinków przygranicznych, ale także realizowanie przewozów nowoczesnymi interoperacyjnymi pojazdami wielosystemowymi, które mogą kursować w wielu europejskich krajach. Jednym z nich jest lokomotywa Vectron, której typ posiada dopuszczenia w 18 europejskich krajach, w tym także w Polsce.

- Jednym typem lokomotywy można przejechać np. z Niemiec do Rumunii, jadąc po drodze przez Austrię i Węgry. Może także jechać w drugą stronę z Polski, przez Niemcy aż do holenderskiego portu w Rotterdamie. Wszystko odbywa się bez wysiadania z pojazdu, maszynista zmienia tylko system zasilania i bezpieczeństwa na inny. Przypomina to swobodne podróżowanie samochodem w ramach strefy Schengen – powiedział Krzysztof Celiński, Prezes Siemens Mobility Sp. z o.o.

Jak to wygląda w praktyce, mogli przekonać się uczestnicy spotkania w Chojnowie, którzy byli pasażerami pociągu pasażerskiego prowadzonego przez Vectrona: skład pokonał trasę do niemieckiej stacji Horka i z powrotem, choć w Polsce i Niemczech istnieją różne systemy zasilania trakcji elektrycznej i różne systemy bezpieczeństwa.

Przejazd poprzedziła krótka uroczystość z udziałem przedstawicieli spółek z grupy PKP (PKP Cargo, PKP Intercity, PKP PLK), a także Siemens Mobility, Instytutu Kolejnictwa, czy Fundacji ProKolej.


Do tej pory PKP CARGO zakupiło 20 lokomotywy Vectron: 15 w ramach kontraktu zawartego jeszcze w 2015 roku oraz 5 w styczniu br. w ramach opcji. Flotę tych elektrowozów posiada także AWT - czeska spółka zależna PKP CARGO. W ciągu kilku lat kilkadziesiąt firm z całej Europy kupiło ponad 900 Vectronów, które pokonały blisko 215 milionów kilometrów. W naszym kraju Vectrony jeżdżą w barwach PKP CARGO, DB Cargo Polska, a także Industrial Division. Łącznie w Polsce zostało zakupionych blisko 50 takich pojazdów.

Lokomotywy Vectron MS dla PKP CARGO przeznaczone do ruchu towarowego to pojazdy o mocy 6,4 MW, mogące rozwijać prędkość maksymalną 160 km/h. Są wyposażone w system ETCS i inne rozwiązania techniczne podnoszące poziom bezpieczeństwa i komfortu pracy maszynistów. Vectrony kupione przez PKP CARGO posiadają homologację na Polskę, Niemcy, Austrię, Czechy, Słowację, Rumunię, Holandię i Węgry. Jeszcze w lipcu 2019 r. spółka odbierze kolejne lokomotywy Vectron do ruchu międzynarodowego.

materiały prasowe


fot. materiały prasowe


Komentarze

o matko ....i księdza nie ma i nie pokropił i to działa i pociąg jedzie...nie możliwe jakim cudem
zgłoś komentarz

Dodaj Komentarz

Musisz być zalogowany, aby dodać komentarz.